Posts

Aanbevolen post

De video van Noorwegen staat op YouTube

Afbeelding
Ik heb dit jaar geen blog bijgehouden tijdens onze reis door het zuidwesten van Noorwegen. Daar waren we van 18 augustus tot 5 september. Het kost veel tijd om iedere dag een stukje te schrijven en die tijd hadden we niet of namen we niet. Natuurlijk hebben we veel gezien, gefotografeerd en video's geschoten. De video die Ron gemaakt heeft van al die beelden, staat nu op Youtube. Veel plezier ermee.

Het zit er weer op. We moeten naar huis

Roberto, onze reisbegeleider, had een extra vroeg ontbijt voor ons geregeld want we moesten op tijd naar het vliegveld. Zoals de hele vakantie, was iedereen netjes op tijd waardoor we ook op tijd op het vliegveld werden gedropt door de chauffeur van de bus. Op het vliegveld zagen we de gevolgen van de meer dan 60 vluchten die geannuleerd waren; overal lagen mensen op dunne blauwe matrasjes. Vermoedelijk hadden ze de nacht op de luchthaven doorgebracht, hopend op een toestel dat kon landen om hen op te pikken. Wij konden bij aankomst meteen onze bagage droppen zodat we tijd hadden om naar het uitkijkplatform te gaan. Daar zagen we, tot onze opluchting, dat er vliegtuigen konden landen. Daarom waren we gerustgesteld en gingen er van uit dat ook ons Transaviatoestel de landing aan durfde zodat we niet ook op het vliegveld moesten bivakkeren. Ons vliegtuig liet wel even op zich wachten en op de Flightrader-app zagen we dat het toestel vlak voor Madeira een extra rondje moest vliegen. Dat l

We waaiden bijna van de berg

Afbeelding
De laatste hele dag op Madeira stond weer in het teken van wandelen. Het mooie van deze reis is dat we op die manier veel van het prachtige eiland te zien kregen. Voor vandaag stond er een wandeling op de uiterste oostelijke punt van het eiland op het programma. Het landschap hier is totaal anders dan op de rest van Madeira. Hier weinig groen en des te meer droge lavaondergrond. We hadden er voor deze wandeling een uitdaging bij; de wind. Was het bij het hotel nog lekker weer geweest met weinig wind, hier waaide het stevig en dat is zacht uitgedrukt. Bovendien was er geen beschutting van bomen of struiken. Voordat we aan het lopen sloegen, bezochten we een supermarkt voor inkopen voor de lunch onderweg. De wandeling was er ook eentje met stukken waar het flink omhoog of omlaag ging. We liepen daarom ook niet als groep om iedereen de gelegenheid te geven om in zijn of haar eigen tempo te lopen. Het was er prachtig en hoewel het af en toe lastig was om de camera stil te houden door de h

Een drukke dag vol excursies

Weer een stralende dag met een strakblauwe hemel toen we om kwart voor negen in de bus stapten voor een drukke dag. Op internet lazen we dat het in Nederland al een aantal dagen erg slecht weer was met veel regen. Op Madeira hebben we, op één middag na, alleen zon gehad. De eerste stop was bij een platform dat bijna 600 meter boven de zee over een steile wand was gebouwd. De bodem was doorzichtig. Toch was het niet zo eng als gedacht. Wel was het er heel druk. We bleven daar niet lang want er viel nog genoeg te doen en zien deze dag. De tweede stop was bij een klein koffiebarretje langs de weg. Reisbegeleider Roberto kende het tentje van een eerder bezoek aan het eiland. Op het terras dronken we wat en aten er een overheerlijk roomgebakje. De derde stop was een korte want hoewel het aan de kust schitterend weer was, hing er rond de toppen van de bergen in het binnenland, een dikke laag bewolking. Het uitzichtpunt waar we voor stopten, was dan ook niet zo heel erg bijzonder. Wel kon je

Varen op een houten zeilboot

Afbeelding
Na een prima nacht slaap en dito ontbijt werden we naar Funchal gereden. Daar gingen we aan boord van een replica van de boot van Christoffel Columbus, de Santa Maria. Deze houten zeilboot heette precies zo. Er gingen heel wat mensen op die boot dus heel veel bewegingsruimte hadden we niet. Onder een strak blauwe hemel voer de boot om half elf uit de haven voor een tocht langs de kust van Madeira van ruim twee en een half uur. Het werd een relaxt tochtje waarbij we uitkeken over de zee en zochten naar dolfijnen. Een enkele keer zagen we heel snel een rugvin boven het water uit komen, maar daar bleef het dan ook bij. Het was wel zaak te blijven smeren, want de zon scheen fel en schaduw was er aan dek nagenoeg niet te vinden. Halverwege de tocht ging de boot voor anker en kregen we de gelegenheid om van boord te springen in het koude zeewater. Op eentje na, deed niemand dat van onze groep. Op de weg terug werd het grootste zeil van de boor neer gelaten en zeilden we een tijdje. Er was we

Funchal

Vandaag brachten we een bezoek aan de hoofdplaats van Madeira, Funchal. Na het ontbijt werden we door chauffeur Geraldo weer de berg afgereden en in het centrum van Funchal afgezet. Met ruim 100.000 inwoners is het een behoorlijke stad. Nadat onze reisbegeleider wat uitleg had gegeven, konden we zelf op pad. Ondanks dat we een hele leuke groep hebben, is het toch ook wel fijn als je af en toe wat afstand kan nemen en lekker met z’n tweeën dingen kunt gaan bekijken. We liepen eerst naar de waterkant waar we een kijkje namen bij de replica van de Santa Maria van Columbus. Morgen gaan we met deze boot daadwerkelijk varen. Via een kleurrijke bloemenmarkt kwamen we op het plein voor het stadhuis terecht. Hier stonden enkele mooie en oude gebouwen die de moeite van het fotograferen waard waren. Natuurlijk namen we een kijkje in de kathedraal van Funchal. Die is niet bijster groot, maar van binnen wel erg mooi gedecoreerd. Wat daar ook mooi was, was het kinderkoor dat er aan het repeteren wa

Een dagje van uitzichten

Afbeelding
Na weer een prima nacht en dito ontbijt vertrokken we om negen uur voor een uitzichtpunt op drie van de hoogste toppen op Madeira. Om bij die plek, de Ribeiro Frio, te komen zaten we een klein uur in de bus die zich met veel gehijg en gepuf een weg omhoog zocht. De hemel was strakblauw en dat was precies wat we nodig hadden want alleen bij een onbewolkte hemel zouden we de drie toppen te zien krijgen. Toen we er waren, bleek dat we niet bepaald de enigen waren. Er stonden al diverse bussen geparkeerd en het was te raden waar al die passagiers waren. Juist ja, op de Balcões zoals het platform zelf heet. Om er te komen, moesten we nog een eindje langs een levada en door een prachtig bebost gebied lopen. Het uitzicht op de bergtoppen was inderdaad de moeite van de reis en de wandeling waard. Niet gehinderd door enig wolkendek hadden we een onbelemmerd uitzicht op de grillige toppen. Nadat we daar genoeg hadden gezien, deden we op de terugweg naar de bus een prachtig gelegen koffiebarretj

Wandelen langs een levada en door een tropische tuin

Ondanks het harde bed sliepen we toch meer dan tien uur. Toen we om half acht wakker werden, voelden we ons wel uitgerust en waren we klaar voor een nieuwe dag. Die begon met een prima ontbijt. Zoals het een vijfsterrenhotel hotel betaamt, was er veel variatie. Vooral de kazen, soorten worst en een grote diversiteit aan fruitsoorten sprongen er uit. Om negen uur zat de hele groep in een bus om naar een gebied te worden gereden waar een levada door heen liep. De rit duurde ruim een half uur. Dat is niet omdat die levada zo ver weg lag, maar omdat de straatjes waar de bus zich doorheen moest zien te wurmen zo smal en zo steil waren.  Het begin van de wandeling was ook een behoorlijk steil stuk weg met kleine steentjes als wegdek. Gelukkig was dat stuk niet al te lang. Eenmaal bij de levada werd het parcours nagenoeg vlak. Aanvankelijk stond de levada leeg en moesten we het doen met kleurrijke bloemen en planten die bij ons door het leven gaan als kamerplanten maar hier gewoon in de natuu

Op weg naar Madeira

Afbeelding
Al om drie uur ging het licht op onze hotelkamer aan om aan te geven dat we wakker moesten worden. We hadden alle twee slecht geslapen waardoor het aantal uren slaap deze nacht ver onder het benodigde aantal lag. We moesten er zo vroeg uit omdat onze vlucht om 06.25 uur zou vertrekken. Vanuit ons hotel waren we binnen vijf minuten in de stationshal van het vliegveld. Die was zo tegen half vier helemaal leeg. In de vertrekhal was het ietsje drukker, maar nog steeds erg rustig voor zo’n groot vliegveld. Onze koffers dienden we zelf in te checken middels een ingenieuze machine. Om de lange rijen bij de beveiliging te omzeilen, hadden we een tijdslot geboekt. Dat bleek helemaal niet nodig te zijn geweest. Ook daar was het erg rustig en waren we meteen aan de beurt. En zo kwam het dat we al om kwart voor vier klaar waren voor de vlucht naar Funchal op Madeira. Helaas had het vliegtuig een half uur vertraging zodat we 3 uur moesten zien door te brengen. Om in het bezit te komen van een cappu

Madeira, de dag voor vertrek

Al enkele maanden geleden hadden we dit reisje geboekt. Daarbij hadden we geluk. Mei is een hoogtij maand voor een bezoek aan Madeira. Deze achtdaagse groepswandel vakantie naar het populaire Portugese eiland in de Atlantische oceaan van ANWB leek ons verreweg de beste reis. Maar toen we via het internet wilden boeken, wilde dat niet lukken en werden we verwezen naar de helpdesk van ANWB. Daar hoorden we dat de reis volgeboekt was, hoewel de site toch echt anders vermeldde. Toen we daarna voor een andere datum wilden gaan, kregen we steeds nul op het rekest. Dus maar weer naar de ANWB gebeld. Deze keer kreeg ik een andere dame aan de lijn en die vertelde doodleuk dat ze ons wel op onze voorkeursdatum kon boeken. En zo geschiedde. Uit de reisbescheiden bleek dat onze vlucht vanaf Schiphol naar Funchal al om 06.35 uur was. We konden met het openbaar vervoer onmogelijk zo tijd op Schiphol zijn, dus boekten we maar een hotelovernachting in het Citizen M hotel. De kamer was wel aan de prij